Frågor och svar

Det här är frågor vi ofta får. Undrar du över samma sak? I sådana fall hittar du svaren här.

  • Jag kan inte skapa konto. Varför?

  • När du söker lägenhet:

    • Kontrollera att alla fält är korrekt ifyllda.
    • Tänk på att det lösenord du väljer måste vara mellan 6 och 20 tecken, bokstäver och siffror.

    Om du redan hyr en bostad:

    • Alla bostadshyresgäster (den person som står med namn och personnummer på förstahandskontrakt) kan skapa konto. 
    • Du ska ange det kontraktnummer/objektnummer/lägenhetsnummer som står på ditt kontrakt eller på hyresavin.Tänk på att numret ska skrivas med bindestreck.

    Om du ändå inte kan skapa konto, kontakta vår kundservice på kundservice@hembla.se
    eller ring 010-210 22 00.

    När du redan skapat konto för att söka lägenhet och nu hyr en bostad:

    • Om du redan har konto som sökande övergår ditt konto till hyresgäst per automatik. 
  • Jag är ny hyresgäst, när kan jag logga in på kontot och se hyresavin?

  • Dagen efter att förstahandskontraktet är tecknat, kan du skapa konto som hyresgäst och komma åt hyresgästinformation och hyresavier. Tjänsten Serviceanmälan kommer du åt först när du flyttat in i din nya bostad. 

  • Jag får inga prenumerationsmejl, varför?

  • För att få prenumerationsmejl på matchande lägenheter måste du vara aktiv på ditt konto minst en gång per halvår.

    Kontrollera att du har angivit rätt uppgifter för område, storlek på lägenhet samt hyra och att mejladressen stämmer.

    När du är inloggad ska du välja Registrera dig som sökande  under Intresseanmälan i menyn för att uppdatera dina önskemål.

  • Jag kan inte ladda upp intyg, hur gör jag?

  • För att bli erbjuden visning av lägenhet, ska du ladda upp intyg som bekräftar att du uppfyller grundkraven. Det är inget krav att ladda upp intyg för att skapa konto. Det är när du aktivt söker lägenhet som du behöver ladda upp dina intyg. Om du söker tillsammans med en medsökande ska varje bostadssökande ladda upp sina intyg på sitt konto.

    Tänk på att alltid ha rätt och aktuella uppgifter på Mina sidor vad gäller inkomst, arbetsgivare och adress.

    Att ladda upp intyg

    1. Logga in på ditt konto, välj menyn Mina sidor
    2. Gå till menyn Ladda upp intyg
    3. Välj knapp Bläddra och välj att ladda upp bild (jpg) eller dokument (pdf).
    4. Välj knapp Skicka och intygen finns på ditt konto som vi får tillgång.

    Tänk på att bilden måste ligga i datorn eller mobilen innan du laddar upp intyget.

    Har du dokumentet på papper eller i dator/mobil, gör så här:

    1. Ta foto med mobilen och spara bilden på mobilen. 
    2. Logga in på Mina Sidor på mobilen, välj Ladda upp intyg.
    3. Välj Bläddra och välj Bildbibliotek och välj aktuell bild.
  • Hur ändrar jag mina intresseanmälningar?

  • För att ändra dina önskemål gällande stad, område, lägenhetsstorlek, min/max hyra eller bevaka projekt, ska du göra följande:

    När du är inloggad, välj Registrera dig som sökande under Intresseanmälan i menyn för att uppdatera dina önskemål.

    Vill du radera gjorda intresseanmälningar går du in på Mina intresseanmälningar och klickar på Ta bort registrering.

  • Vilka intyg ska jag ladda upp på mitt konto?

  • Här är några av de vanligaste intygen som du behöver visa som styrker att du uppfyller våra grundkrav:

    Anställning
    Dina tre senaste lönebesked, där även arbetsgivare, månadslön och lönen totalt under året framgår. Samt anställningsintyg – inte äldre än en månad – med följande uppgifter:

    • För- och efternamn
    • Personnummer
    • Titel/anställd som
    • Anställningsdatum
    • Arbetsgivarens namn och organisationsnummer
    • Anställningsform (vid tidsbegränsad anställning ange sluttid, vid timanställning ange antal garanterade timmar och timlön)
    • Sysselsättningsgrad (ange i procent)
    • Uppskattad årsinkomst (inklusive eventuell ob- och semesterersättning)
    • Underskrift av arbetsgivaren med befattning, kontaktuppgifter samt datum och ort

    Pension
    Om pension är din inkomst, behövs intyg från Pensionsmyndigheten och/eller från bolag som hanterar din pension. Glöm inte bostadstillägget.

    Student
    Om studielån är din inkomst, behövs intyg på att du studerar vid högskola, universitet eller YH-utbildning (Yrkeshögskola) samt intyg från CSN.

  • Jag har fått ett mejl om att jag måste logga in på mitt konto, varför?

  • Du måste logga in på ditt konto minst en gång i halvåret för att vara aktiv och få prenumerationsmejl. 

  • Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag?

  • Klicka på "Glömt lösenord" på inloggningssidan. Du får sedan en länk via mejl där du får skapa ett nytt lösenord. Kontrollera att du anger rätt e-postadress. 

  • Jag har aldrig fått gå på visning, vad beror det på?

  • Det kan bero på att du inte uppfyller vår uthyrningspolicy. Det kan också bero på att vi har så många sökanden för tillfället att vi tyvärr inte kan erbjuda alla att komma på visning. Se till att dina uppgifter och intyg på din sökandeprofil är aktuella och läs vår uthyrningspolicy.

  • Hur söker jag lägenhet hos Hembla?

  • Mina sidor – Lediga lägenheter hittar du alla våra lediga lägenheter. Klicka på det objekt du är intresserad av, och klicka sedan på knappen Anmäl intresse.

    Under Mina sidor – Intresseanmälan – Mina intresseanmälningar ser du samtliga lägenheter som du visat intresse för.

    Därefter blir du inbjuden på visning via e-post om du uppfyller kraven i vår uthyrningspolicy.

    För att bli inbjuden till visning ska du:

    • Uppfylla grundkraven i vår uthyrningspolicy
    • Ladda upp aktuella intyg på ditt konto
    • Anmäla intresse för de lediga lägenheter du är intresserad av

    Observera att lägenheter i Stockholmsområdet och i Uppsala förmedlas via bostadsförmedlingen.